4515
AVUKATLIK KANUNU
Kanun Numarası : 1136
Kabul Tarihi : 19/3/1969
Yayımlandığı R. Gazete : Tarih : 7/4/1969 Sayı : 13168
Yayımlandığı Düstur : Tertip : 5 Cilt : 8
Sayfa : 1694
Bu Kanunun yürürlükte
olmayan hükümleri için bakınız
"Yürürlükteki Bazı
Kanunların Mülga Hükümleri Külliyatı"
Cilt: 2 Sayfa: 1041
BİRİNCİ KISIM
Avukatlık ve
Avukat
Avukatlığın
mahiyeti:
Madde 1 – Avukatlık, kamu hizmeti ve
serbest bir meslektir.
(Değişik ikinci
fıkra: 2/5/2001 - 4667/1 md.) Avukat, yargının kurucu unsurlarından olan bağımsız
savunmayı serbestçe temsil eder.
Avukatlığın
amacı:
Madde 2 – (Değişik birinci fıkra : 2/5/2001 - 4667/2 md.) Avukatlığın amacı;
hukuki münasabetlerin düzenlenmesini, her türlü hukuki mesele ve
anlaşmazlıkların adalet ve hakkaniyete uygun olarak çözümlenmesini ve hukuk
kurallarının tam olarak uygulanmasını her derecede yargı organları, hakemler,
resmi ve özel kişi, kurul ve kurumlar nezdinde sağlamaktır.
Avukat bu amaçla hukuki bilgi ve tecrübelerini
adalet hizmetine ve kişilerin yararlanmasına tahsis eder.
(Değişik üçüncü
fıkra: 2/5/2001 - 4667/2 md.) Yargı organları, emniyet makamları, diğer kamu
kurum ve kuruluşları ile kamu iktisadi teşebbüsleri, özel ve kamuya ait
bankalar, noterler, sigorta şirketleri ve vakıflar avukatlara görevlerinin
yerine getirilmesinde yardımcı olmak zorundadır. Kanunlarındaki özel hükümler
saklı kalmak kaydıyla, bu kurumlar avukatın gerek duyduğu bilgi ve belgeleri
incelemesine sunmakla yükümlüdür. Bu belgelerden örnek alınması vekaletname
ibrazına bağlıdır. Derdest davalarda müzekkereler duruşma günü beklenmeksizin
mahkemeden alınabilir.
4516
İKİNCİ KISIM
Avukatlık Mesleğine Kabul
Avukatlığa kabul şartları:
Madde 3 – (Değişik: 30/1/1979 - 2178/1
md.)
Avukatlık mesleğine kabul edilebilmek için :
a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,
b) Türk hukuk fakültelerinden birinden mezun olmak veya yabancı memleket
hukuk fakültesinden mezun olup da Türkiye hukuk fakülteleri programlarına göre
noksan kalan derslerden başarılı sınav vermiş bulunmak,
c) Avukatlık stajını tamamlayarak staj bitim belgesi almış bulunmak,
d) (Ek : 2/5/2001 - 4667/3 md.;
Mülga: 28/11/2006-5558/1 md.) (1)
e) Levhasına yazılmak istenen baro bölgesinde ikametgahı bulunmak,
f) Bu Kanuna göre avukatlığa engel bir hali olmamak gerekir.(2)
İstisnalar:
Madde 4 – (Değişik: 2/5/2001 - 4667/4
md.)
Adli, idari ve askeri yargı hakimlik ve savcılıklarında, Anayasa
Mahkemesi raportörlüklerinde, Danıştay üyeliklerinde, üniversiteye bağlı
fakültelerin hukuk bilimi dersleri dalında profesörlük, doçentlik, yardımcı
doçentlik görevlerinde dört yıl, kamu kurum ve kuruluşlarının hukuk müşavirliği
görevinde on yıl süre ile hizmet etmiş olanlarda 3 üncü maddenin (c) ve (d)
bentlerinde yazılı koşullar aranmaz.
Türk vatandaşları ve Türk uyruğuna kabul olunanlardan yabancı hukuk
fakültelerinden mezun olup da, geldikleri yerde dört yıl süreyle mahkemelerin
her derecesinde hakimlik, savcılık veya avukatlık yapmış ve avukatlığı meslek
edinmiş bulunanlar, 3 üncü maddenin (b) bendinde yazılı olduğu biçimde Türk
hukuk fakülteleri programlarına göre noksan kalan derslerden usulüne uygun
olarak yapılan sınavlarda başarı göstermiş ve ayrıca Türkçe’yi iyi bilir
oldukları da bir sınavla anlaşılmış olmak kaydıyla, 3 üncü maddenin (c) ve (d)
bentlerinde yazılı koşulların dışında tutulurlar.
Birinci ve ikinci fıkrada gösterilenlerin baro levhasına yazılmasında,
17 nci maddenin (1) ve (2) numaralı bentlerinde yazılı belgelerden başka sicil
özetlerinin onanmış bir örneğinin de verilmesi gereklidir.
——————————
(1) 28/11/2006 tarihli ve 5558 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle
düzenlenen bu hüküm, Anayasa Mahkemesi’nin 15/10/2009 tarihli ve E.: 2007/16,
K.: 2009/147 sayılı Kararı ile iptal edilmiştir.
(2) Bu maddeye, 2/5/2001 tarihli ve 4667 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesiyle, (d) bendi eklenmiş, mevcut (d) ve (e) bentleri, sırasıyla (e) ve
(f) bentleri olarak teselsül ettirilmiştir.
4516-1
Avukatlığa kabulde engeller: (1)
Madde 5 – Aşağıda yazılı
durumlardan birinin varlığı halinde, avukatlık mesleğine kabul istemi
reddolunur :
a) (Değişik : 23/1/2008-5728/326
md.) Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde
belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı iki
yıldan fazla süreyle hapis cezasına ya da Devletin güvenliğine karşı suçlar,
Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, (…)(1)
zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye
kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık
suçlarından mahkûm olmak,
b) (Değişik: 22/1/1986 - 3256/2
md.) Kesinleşmiş bir disiplin kararı sonucunda hakim, memur veya avukat
olma niteliğini kaybetmiş olmak,
c) (İptal:
Anayasa Mahkemesi’nin 28/2/2013 tarihli ve E.: 2012/116, K.: 2013/32 sayılı
Kararı ile.)
d) Avukatlık mesleği ile birleşemiyen bir işle uğraşmak,
e) Mahkeme kararı ile kısıtlanmış olmak,
f) İflas etmiş olup da itibarı iade edilmemiş bulunmak (Taksiratlı ve
hileli müflisler itibarları iade edilmiş olsa dahi kabul olunmazlar),
g) Hakkında aciz vesikası verilmiş olup da bunu kaldırmamış bulunmak,
h) Avukatlığı sürekli olarak gereği gibi yapmaya engel vücut veya akılca
malul olmak.
(Değişik ikinci fıkra: 2/5/2001 - 4667/5
md.) Birinci fıkranın (a) bendinde
sayılan yüz kazırtıcı suçlardan biri ile hüküm giymiş olanların cezası
ertelenmiş, paraya çevrilmiş veya affa uğramış olsa da avukatlığa kabul
edilmezler.
(Değişik üçüncü fıkra: 22/1/1986 - 3256/2
md.) Adayın birinci fıkranın (a)
bendinde yazılı cezalardan birini gerektiren bir suçtan dolayı hakkında kamu
davası açılmış olması halinde, avukatlığa
alınması isteği hakkındaki kararın bu kovuşturmanın sonuna kadar bekletilmesine
karar verilebilir.(4)
Şu kadar ki, ceza kovuşturmasının sonucu ne olursa olsun avukatlığa
kabul isteğinin geri çevrilmesi gereken hallerde, sonuç beklenmeden istek
karara bağlanır.
Baroya yazılma istemi:
Madde 6 – (Değişik: 2/5/2001 - 4667/6
md.)
(…)(2) 4 üncü maddedeki koşulları taşıyanlar başvurdukları baro
levhasına yazılmalarını dilekçe ile isteyebilirler. (3)
——————————
(1) Bu maddenin birinci fıkrasının (a)
bendinde yer alan “… milli savunmaya
karşı suçlar, devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, … ” bölümü, Anayasa
Mahkemesi’nin 25/2/2010 tarihli ve E.: 2008/17, K.: 2010/44 sayılı Kararı ile
iptal edilmiştir.
(2) 28/11/2006
tarihli ve 5558 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle bu arada yer alan “Avukatlık
sınavını başarmış olanlar veya“ ibaresi madde metninden çıkarılmıştır. Daha
sonra bu hüküm, Anayasa Mahkemesi’nin 15/10/2009 tarihli ve E.: 2007/16, K.:
2009/147 sayılı Kararı ile iptal edilmiştir.
(3) 11/7/2020
tarihli ve 7249 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle, bu fıkrada alan “yer barosu”
ibaresi “baro” şeklinde değiştirilmiştir.
(4) 24/11/2021 tarihli ve 7343 sayılı Kanunun 25
inci maddesiyle bu fıkrada yer alan“kovuşturma altında bulunması” ibaresi
“dolayı hakkında kamu davası açılmış olması” şeklinde değiştirilmiştir.
4517
Karar:
Madde 7 – Baro yönetim kurulu, levhaya yazılma istemi hakkında
başvurma dilekçesinin varış tarihinden itibaren bir ay içinde gerekçeli olarak
karar vermekle ödevlidir.
Süresi içinde karar verilmediği takdirde, adayın avukatlığa kabul istemi
reddedilmiş sayılır. Bu halde aday bir aylık sürenin bitiminden itibaren onbeş
gün içinde Türkiye Barolar Birliğine itiraz edebilir. İtiraz üzerine 8 inci
madde hükmü kıyas yolu ile uygulanır.
Redde veya kovuşturma sonuna kadar
beklenmesine dair karara itiraz:
Madde 8 – Baro Yönetim Kurulu, avukatlığa kabul istemini
reddettiği veya kovuşturma sonuna kadar beklenmesine karar verdiği takdirde
bunun gerekçesini kararında gösterir. Gerekçeli karar adaya tebliğ olunur.
Aday, bu karara karşı, tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde,
kararı veren baro vasıtasiyle Türkiye Barolar Birliğine itiraz edebilir. Baro
tarafından adaya, itiraz tarihini tesbit eden bir belge verilir. Bu belge
hiçbir vergi, harç ve resme tabi değildir.
Türkiye Barolar Birliği, itiraz üzerine dosya üzerinde gerekli
incelemeleri yaptıktan sonra, itirazı kabul veya reddeder. Türkiye Barolar
Birliği itiraz tarihinden itibaren bir ay içinde bir karar vermezse, itiraz
reddedilmiş sayılır.
(Değişik dördüncü fıkra : 2/5/2001 -
4667/7 md.) Baro yönetim kurullarının
adayın levhaya yazılması hakkındaki kararları, karar tarihinden itibaren onbeş
gün içinde Türkiye Barolar Birliğine gönderilir. Türkiye Barolar Birliği
kararın kendisine ulaştığı tarihten itibaren bir ay içinde uygun bulma veya
bulmama kararını ve itirazın kabul veya reddi hakkındaki kararlarını onaylamak
üzere karar tarihinden itibaren bir ay içinde Adalet Bakanlığına gönderir. Bu kararlar
Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde Bakanlıkça karar
verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak Adalet Bakanlığı
uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle
birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu kararlar,
Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul
edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır; sonuç Türkiye
Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir.
Baro yönetim kurulunun, avukatlığı kabul isteminin reddi vaya kovuşturma
sonuna kadar beklenmesi hakkındaki kararları, süresi içinde itiraz edilmediği
takdirde kesinleşir.
(Değişik altıncı fıkra: 2/5/2001 - 4467/7
md.) Adalet Bakanlığının dördüncü
fıkra uyarınca verdiği kararlara karşı, Türkiye Barolar Birliği, aday ve ilgili
baro; Adalet Bakanlığının uygun bulmayıp bir daha görüşülmek üzere geri
göndermesi üzerine Türkiye Barolar Birliğince verilen kararlara karşı ise,
Adalet Bakanlığı, aday ve ilgili baro idari yargı merciine başvurabilir.
Barolar, kesinleşen kararları derhal yerine getirmeye mecburdurlar.
Avukatlık ruhsatnamesi ve yemin:
Madde 9 – Avukatlık meslekine kabul edilen adaya, ilgili baro
tarafından bir ruhsatname verilir.
Avukatlığa kabul, ruhsatnamenin verildiği andan itibaren hüküm ifade
eder.
Aday böylece avukatlığa kabul edildikten sonra (Avukat) unvanını
kullanmak hakkını kazanır. Durum Türkiye Barolar Birliğine bildirilir.
4518
(Değişik
dördüncü fıkra: 13/1/2004 – 5043/1 md.) Ruhsatnameler ve avukat kimlikleri
Türkiye Barolar Birliği tarafından tek tip olarak bastırılır ve düzenlenir. 8
inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen şekilde Türkiye Barolar Birliği
Yönetim Kurulunca uygun bulma kararı verildiğinde ruhsatnameler Birlik Başkanı
ve ilgili Baro Başkanı tarafından imzalanır. Avukat kimlikleri, tüm resmî ve
özel kuruluşlar tarafından kabul edilecek resmî kimlik hükmündedir.
Mesleke kabul edilen avukata ruhsatname verilirken, baro yönetim kurulu
önünde aşağıdaki şekilde andiçtirilir:
(Değişik altıncı fıkra: 2/5/2001 - 4667/8
md.) Hukuka, ahlaka, mesleğin onuruna
ve kurallarına uygun davranacağıma namusum ve vicdanım üzerine andiçerim.
Avukatın andiçtirildiği, andın metnini de kapsıyan bir tutanağa bağlanır
ve ilgilinin dosyasında saklanır. Tutanak baro yönetim kurulu üyeleri ile
birlikte andiçen avukat tarafından imzalanır.
Ret kararının bildirilmesi:
Madde 10 – Avukatlık meslekine kabul edilmek için baroya başvuran
bir adayın bu isteminin reddine veya kovuşturma sonuna kadar beklenmesine dair
kararlar kesinleşince, ilgili baro, adayın adını diğer barolara ve Türkiye
Barolar Birliğine bildirir. Bu halde, ret ve bekleme sebepleri ortadan
kalkmadıkça, hiçbir baro o kimseyi levhasına yazamaz.
ÜÇÜNCÜ
KISIM
Yasak
Haller
Avukatlıkla birleşemiyen işler:
Madde 11 – Aylık, ücret, gündelik veya kesenek gibi ödemeler
karşılığında görülen hiçbir hizmet ve görev, sigorta prodüktörlüğü, tacirlik ve
esnaflık veya meslekin onuru ile bağdaşması mümkün olmıyan her türlü iş
avukatlıkla birleşemez.
Avukatlıkla birleşebilen işler:
Madde 12 – (Değişik: 22/1/1986 - 3256/3
md.)
Aşağıda, sayılan işler 11 inci madde hükmü dışındadır:
a) Milletvekilliği, il genel meclisi ve belediye meclisi üyeliği,
b) (Değişik : 2/5/2001 - 4667/9
md.) Hukuk alanında profesör ve doçentlik, (1)
c) Özel hukuk tüzelkişilerinin hukuk müşavirliği ve sürekli avukatlığı
ile bir avukat yazıhanesinde ücret karşılığında avukatlık,
d) Hakemlik, arabuluculuk, tasfiye memurluğu, yargı mercilerinin veya
adli bir dairenin verdiği herhangi bir görev veya hizmet, (2)
e) Kamu iktisadi Teşebbüsleri Hakkında 233 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamede başka iş veya hizmetle uğraşmaları yasaklanmamış bulunmak şartıyla;
bu Kanun Hükmünde Kararnamenin kapsamına giren İktisadi Devlet Teşekkülleri,
kamu iktisadi kuruluşları ve bunların müesseseleri, bağlı ortaklıkları ve
iştirakleri ve iktisadi Devlet Teşekkülleri ile Kamu İktisadi kuruluşları
dışında kalıp sermayesi Devlete ve diğer kamu tüzelkişilerine ait bulunan
kuruluşların yönetim kurulu başkanlığı, üyeliği, denetçiliği,
f) Anonim, limited, kooperatif şirketlerin ortaklığı, yönetim kurulu
başkanlığı, üyeliği ve denetçiliği ve komandit şirketlerde komanditer ortaklık,
g) Hayri, ilmi ve siyasi kuruluşların yönetim kurulu başkanlığı, üyeliği
ve denetçiliği,
——————————
(1) Bu hüküm, 4667 sayılı Kanunun yayımı tarihi olan 10/5/2001
tarihinden 1 yıl sonra yürürlüğe girmiştir.
(2) 7/6/2012 tarihli ve 6325 sayılı Kanunun 35 inci maddesiyle, bu
bentte yer alan “Hakemlik” ibaresinden sonra gelmek üzere “arabuluculuk,”
ibaresi eklenmiştir.
4519
h) Gazete ve dergi sahipliği veya bunların yayım müdürlüğü,
Milletvekilleri
hakkında, 3069 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeliği ile Bağdaşmayan
İşler Hakkında Kanun hükümleri saklıdır.
(Değişik üçüncü fıkra: 2/5/2001 - 4667/9
md.) (e) bendinde
gösterilenlerin, Hazinenin, belediye ve özel idarelerin, il ve belediyelerin
yönetimi ve denetimi altında bulunan daire ve kurumların, köy tüzel
kişiliklerinin ve kamunun hissedar olduğu şirket ve kuruluşların aleyhinde; il
genel meclisi ve belediye meclisi üyelerinin de bağlı bulundukları tüzel
kişilerin ve yüksek öğretimde görevli profesör ve doçentlerin yüksek öğretim
kurum ve kuruluşları aleyhindeki dava ve işleri takip etmeleri yasaktır.
Bu
yasak, avukatların ortaklarını ve yanlarında çalıştırdıkları avukatları da
kapsar.
Bir kadroya bağlı olarak aylık veya ücreti Devlet, il
veya belediye bütçelerinden yahut Devlet, il veya belediyelerin yönetimi ve
denetimi altındaki daire ve müessese yahut şirketlerden verilen müşavir ve
avukatlar, yalnız bu daire, müessese ve şirketlere ait işlerde avukatlık
yapabilirler.
Avukatın hakim veya savcı ile hısımlık
veya evlilik münasebeti:
Madde 13 – Bir hakim veya Cumhuriyet Savcısının eşi, sebep veya
nesep itibariyle usul ve füruundan veya ikinci dereceye kadar (Bu derece dahil)
hısımlarından olan avukat, o hakim veya Cumhuriyet Savcısının baktığı dava ve
işlerde avukatlık edemez.
Bazı görevlerden ayrılanların avukatlık
edememe yasağı:
Madde 14 – (İptal birinci fıkra: Anayasa
Mahkemesi’nin 1/10/2009 tarihli ve E.: 2009/67, K.: 2009/119 sayılı Kararı
ile.)
Yukarıki
fıkra hükmü Anayasa Mahkemesi üyeleri ve Yüksek Mahkemeler hakimleri hakkında
da uygulanır.
(Değişik üçüncü fıkra: 22/1/1986 - 3256/4
md.) Devlet,
belediye, il özel idare ve Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında 233 Sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin kapsamına giren iktisadi Devlet Teşekkülleri ile kamu
iktisadi kuruluşları ve bunların müessese, bağlı ortaklık ve iştiraklerinde
çalışanlar, buralardan ayrıldıkları tarihten itibaren iki yıl geçmeden
ayrıldıkları idare aleyhine dava alamaz ve takipte bulunamazlar.
(Ek fıkra: 1/4/1981 - 2442/1 md.; Mülga
fıkra: 2/7/2018-KHK-700/56 md.)
DÖRDÜNCÜ
KISIM
Staj
Genel olarak:
Madde 15 – (Değişik: 30/1/1979 - 2178/4
md.)
Avukatlık
stajı bir yıldır. Stajın bu kısmında yer alan hükümler uyarınca ilk altı ayı
mahkemelerde ve kalan altı ayı da en az beş yıl kıdemi olan (bu beş yıllık
kıdem hesabına Kanunun 4 üncü maddesinde yazılı hizmette geçen süreler de
dahildir.) ve staj yaptığı baroya kayıtlı bir avukat yanında yapılır.(1)
Stajın
hangi mahkeme ve adalet dairelerinde, ne surette yapılacağı yönetmelikte
gösterilir.
________________
(1) 11/7/2020 tarihli ve 7249 sayılı Kanunun 2 nci
maddesiyle, bu fıkraya “dahildir.)” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve staj
yaptığı baroya kayıtlı” ibaresi eklenmiştir.
4520
Aranacak şartlar :
Madde 16 – (Değişik: 2/5/2001 - 4667/11
md.)
3 üncü maddenin (a), (b) ve (f) bentlerinde yazılı koşulları taşıyan ve
Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavında başarılı olanlardan, stajyer olarak sürekli
staj yapmalarına engel işleri ve 5 inci maddede yazılı engelleri bulunmayanlar,
staj yapacakları baroya bir dilekçe ile başvururlar.(1)(2)
(Ek fıkra:8/6/2022-7409/1 md.) Avukatlık stajına fiilen engel olmamak şartıyla
herhangi bir işte sigortalı olarak çalışılması avukatlık stajının yapılmasına
engel değildir. Adli ve idari yargı hâkim ve savcı adayları ile hâkim ve
savcılar hariç olmak üzere, kamu kurum ve kuruluşlarının kadro veya
pozisyonlarında görev yapanlar da görevleri sırasında avukatlık stajı
yapabilir. İlgili birimlerce stajın yapılması konusunda gereken kolaylık
sağlanır. Bu fıkraya ilişkin usul ve esaslar Adalet Bakanlığınca çıkarılan
yönetmelikte düzenlenir.
Dilekçeye eklenecek belgeler :
Madde 17 – 16 ncı madde gereğince verilecek dilekçeye, aşağıda
gösterilen belgeler eklenir.
1. Kanunun aradığı şartlara ilişkin belgelerin asılları ile onanmış
ikişer örneği,
2. Adayın 3 üncü maddenin (f) ve 5 inci maddenin (a) bendlerinde yazılı
halleri bulunmadığını gösteren bildiri kağıdı,
3. Yanında staj göreceği avukatın yazılı muvafakati,
4. Adayın ahlak durumu hakkında, staj yaptığı baroya kayıtlı iki avukat
tarafından düzenlenmiş tanıtma kağıdı.(3)
Bu belgelerin birer örneği baro başkanı tarafından onaylanarak Türkiye
Barolar Birliğine gönderilir. Diğer örnek veya asılları barodaki dosyasında
saklanır. 22 nci maddenin 2 ve 3 üncü fıkralarında yazılı hallerde, adayın
yanında staj göreceği avukatın yazılı muvafakatine ait belge aranmaz.
(Ek fıkra: 22/1/1986 - 3256/5 md.; Değişik
üçüncü fıkra: 23/1/2008-5728/328 md.) Staj isteminde bulunan tarafından verilen bildiri kağıdının hilafı
ortaya çıktığı takdirde adaya Cumhuriyet savcısı tarafından ikiyüz Türk Lirası
idarî para cezası verilir.
İstemin ilanı:
Madde 18 – Adayın istemi, yukarıdaki maddede yazılı hususlarla
birlikte, istem tarihinden itibaren on gün içinde baronun ve adalet dairesinin
uygun bir yerinde onbeş gün süre ile asılarak ilan olunur.
Her avukat veya stajyer yahut diğer ilgililer, bu süre içinde, adayın
stajyer listesine yazılmasına itirazda bulunabilirler. Şu kadar ki, itirazın
incelelenebilmesi, açık delil veya vakıaların gösterilmiş olmasına bağlıdır.
Rapor:
Madde 19 – Baro başkanı, istemin ilanından önce, baroya bağlı
avukatlardan birini adayın gerekli nitelikleri taşıyıp taşımadığını ve
avukatlıkla birleşmiyen bir işle uğraşıp uğraşmadığını araştırarak bir rapor
düzenlemek üzere görevlendirir.
Görevlendirilen avukat, raporu en geç onbeş gün içinde baroya vermekle
yükümlüdür.
Karar:
Madde 20 – Baro yönetim kurulu, itiraz süresinin bitmesinden
itibaren bir ay içinde, 19 uncu maddede yazılı raporu da göz önünde tutarak,
adayın stajyer listesine yazılıp yazılmaması hakkında gerekçeli bir karar
verir. Karar ilgiliye tebliğ edilmekle beraber, bir örneği de incelenmek üzere
dosyası ile birlikte o yer Cumhuriyet Savcılığına verilir.
Bu karar aleyhine baro yönetim kurulu üyeleri karar tarihinden, o yer
Cumhuriyet savcısı kararın kendisine verildiği, ilgili ise kararın kendisine
tebliğ edildiği tarihten itibaren onbeş gün içinde Türkiye Barolar Birliğine
itiraz edebilirler.
_____________
(1) 17/10/2019 tarihli ve 7188 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesiyle bu fıkrada yer alan “taşıyanlardan,” ibaresi “taşıyan ve Hukuk
Mesleklerine Giriş Sınavında başarılı olanlardan,” şeklinde değiştirilmiştir.
(2) 11/7/2020 tarihli ve 7249 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesiyle, bu fıkrada yer alan “yer barosuna” ibaresi “baroya” şeklinde
değiştirilmiştir.
(3) 11/7/2020 tarihli ve 7249 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesiyle, bu bentte yer alan “o baroya yazılı” ibaresi “staj yaptığı baroya
kayıtlı” şeklinde değiştirilmiştir.
4521
Birinci fıkrada yazılı süre içinde bir karar verilm